طراحی لباس فرم

مزایا و معایب پوشیدن لباس فرم مدارس برای دانش آموزان

لباس فرم مدارس

وقتی صحبت از مدرسه و کلاس درس می‌شود، ناخودآگاه دانش‌آموزان را با لباس فرم مدرسه به یاد می‌آوریم. چراکه در سال‌های اخیر لباس فرم مدارس به ابزاری برای نظم بخشیدن به دانش‌آموزان دختر و پسر در مقاطع تحصیلی مختلف تبدیل شده است.

کافیست چرخی در سطح شهر بزنید و شاهد لباس‌های فرم دانش‌آموزان با طرح و رنگ‌های مختلف باشید که هر کدام متعلق به یک مدرسه و مقطع تحصیلی خاص هستند. حال سوال اینجاست که پوشیدن لباس فرم چه مزایا و معایبی می‌تواند داشته باشد. در این مقاله از وبلاگ فرم آفتاب به طور دقیق و مفصل به این مساله می‌پردازیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پوشیدن لباس فرم مدرسه چه مزیتی دارد؟

واضح است که وضع هر قانون و مقرراتی می‌تواند مزایا و معایبی را در بر داشته باشد. پوشیدن لباس فرم مدرسه نیز به عنوان یک قانون انضباطی در مدارس، از این قاعده مستثنی نیست. در این بخش مزایای استفاده از لباس فرم مدرسه برای دانش‌آموزان دختر و پسر را بررسی می‌کنیم.

جدی‌تر شدن فرآیند مدرسه رفتن

تحقیقات انجام شده بر روی تعداد زیادی از دانش‌آموزان دختر و پسر در مقاطع تحصیلی مختلف، نشان داده است که پوشیدن لباس فرم مدرسه، باعث جدی‌تر شدن فرآیند مدرسه رفتن و حضور در کلاس درس برای بچه‌ها می‌شود.

این موضوع دلایل مختلفی دارد که اصلی‌ترین آن، مقایسه دانش‌آموزان با والدین هنگام حضور در محل کار است. به عبارت دیگر دانش‌آموزان خود را با والدینش مقایسه می‌کند که برای رفتن به محل کار لباس مرتب یا حتی لباس فرم می‌پوشند. لباسی که نشان دهنده شغل و حرفه آنهاست، لذا با این مقایسه دانش‌آموزان در می‌یابد که حضور در مدرسه موضوع مهمی است که برای آن باید لباس مخصوصی بر تن داشته باشد.

لباس فرم مدارس پسرانه

افزایش نظم در میان دانش‌آموزان مدرسه

پوشیدن لباس فرم مدارس توسط دانش‌آموزان، منجر به افزایش نظم و انظباط در بین آنها خواهد شد. چرا که استفاده از لباسی با شکل و طرح یکسان، باعث ایجاد هماهنگی در میان آنهاست که در بلند مدت روی منظم شدن دانش‌آموزان و رعایت اصول انظباتی در مدرسه خواهد شد.

کاهش دعوا و رفتارهای پرخطر در بین دانش‌آموزان

شاید عجیب به نظر برسد اما پوشیدن لباس فرم مدرسه، از بروز رفتارهای خشن و دعوا در بین دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی مختلف جلوگیری می‌کند. شاید بپرسید چگونه؟

واقعیت این است بر طبق گزارش بسیاری از مدارس، بروز دعوا و خشونت در میان دانش‌آموزان به دلیل مسخره کردن آنها توسط یکدیگر به واسطه پوشیدن لباس‌های متفرقه است. به عبارت دیگر دانش‌آموزان مختلف با سطح مالی متفاوت در یک مدسه حضور دارند.

از این رو ممکن است برخی لباس‌های کاملاً شیک و مد روز بر تن داشته باشند و برخی دیگر از این شرایط برخوردار نباشند. همین موضوع باعث مورد تمسخر واقع شدن تعدادی از دانش‌آموزان توسط عده دیگر است که در برخی موارد منجر به دعوا و درگیری می‌شود.

استفاده از لباس مدرسه یکسان برای دانش‌آموزان، باعث از بین رفتن این مساله و خالی شدن فضای مدرسه از مقایسه‌های ناصحیح خواهد شد.

افزایش تمرکز دانش‌آموزان بر درس

بسیاری از والدین و معلمان و به طور کلی کادر مدرسه بر این باورند که استفاده از لباس فرم مدارس، تا حد بسیار زیادی حواس پرتی دانش آموزان نسبت به درس را کاهش می‌دهد. واقعیت این است که پوشیدن لباس‌های متفرقه، در بلند مدت مدرسه و کلاس درس را تبدیل به سالن مد می‌کند!

این موضوع به ویژه در دانش‌آموزان دختر و مدارس دخترانه موضوعیت دارد. هرچقدر لباس مدرسه و پوشش دانش‌آموزان ساده‌تر و هماهنگ‌تر باشد، تمرکز آنها بر درس بیشتر است و کمتر دچار حواشی و حواس پرتی می‌شوند.

لباس فرم مدارس تهران

به عبارت دیگر پوشیدن لباس‌های متفرقه توسط دانش‌آموزان باعث از بین رفتن انسجام بین تمرکز جمعی آنها در هنگام حضور در کلاس درس خواهد شد. همچنین در چنین شرایطی دانش‌آموزان زمان بیشتری را برای انتخاب لباس مدرسه اختصاص می‌دهد و در بلند مدت هدف از حضور در مدرسه که همان علم آموزشی است فراموش خواهد شد.

هزینه مقرون به صرفه

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از لباس فرم مدارس برای والدین، مقرون به صرفه بودن آن به لحاظ اقتصادی است. بدون شک تهیه یک دست لباس فرم برای دانش‌آموز، در مقایسه با خرید چند دست لباس در طول سال برای حضور در مدرسه، هزینه کمتری دارد.

از این رو اکثر مدارس پارچه‌های با کیفیت و با دوامی را برای طراحی و دوخت لباس فرم مدرسه انتخاب می‌کنند که در طول یکسال تحصیلی پاسخ‌گوی نیاز دانش‌آموز باشد.

معایب لباس فرم مدارس

همانطور که اشاره کردیم، اجرای هر قانونی در کنار مزایای خود، ممکن است معایبی نیز در بر داشته باشد. استفاده از لباس فرم مدارس نیست به همین شکل است. حال می‌خواهیم در رابطه با معایب پوشیدن لباس فرم دانش آموزان صحبت کنیم.

محدود شدن آزادی دانش آموزان در پوشش

اصلی‌ترین انتقاد وارد بر قانون طراحی لباس فرم مدارس، محدودتر شدن آزادی‌های فردی دانش آموزان در انتخاب لباس برای حضور در مدرسه است. چراکه بسیاری از مدارس به دنبال رشد فکری دانش آموزان و ایجاد فرصت برای شکوفایی خلاقیت‌های آنها هستند.

ممکن است قانون اجباری شدن استفاده از لباس فرم توسط بچه‎ها، کمی بر آزادی فکری و آزادی در انتخاب آنها تاثیر بگذارد که البته میزان اثرگذاری آن درصد بالایی ندارد و تاثیر سوء خیلی جدی نخواهد داشت.

بروز رفتارهای لجوجانه در برخی دانش آموزان

برخی از دانش‌آموزان که درصد کمی از محصلین هستند، به نقض قوانین مدرسه و زیر پا گذاشتن آنها عادت دارند. اجباری کردن پوشیدن لباس فرم مدرسه، می‌تواند باعث بروز و تشدید رفتارهای لجوجانه توسط آنها بشود. این دسته از دانش آموزان، از طریق باز گذاشتن دکمه‌های لباس یا کامل نپوشیدن آن، مخالفت خود با لباس فرم مدرسه را بیان می‌کنند.

لباس فرم مدارس ابتدایی

جمع بندی

در این مقاله درباره مزایا و معایب پوشیدن لباس فرم مدرسه توسط دانش آموزان صحبت کردیم. در مجموع به دلیل وجود مزایایی از جمله افزایش نظم و انظباط، افزایش تمرکز دانش آموزان، جلوگیری از بروز تنش و اقتصادی بودن هزینه های تهیه لباس فرم، می‌توان گفت کفه مزایا سنگین‌تر است و پوشیدن لباس فرم مدارس برای دانش آموزان می‌تواند اثرات مثبت زیادی داشته باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید